Ο κλάδος των τυποποιημένων αρτοπαρασκευασμάτων χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, γεγονός το οποίο προκαλεί έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. Ο υφιστάμενος ανταγωνισμός ενισχύεται περαιτέρω λόγω της διάθεσης στην αγορά ποικιλίας παρεμφερών προϊόντων, ανταγωνιστικών των τυποποιημένων αρτοπαρασκευασμάτων, είτε από τα ίδια κανάλια διανομής, είτε από τα αρτοποιεία. Στα πλαίσια αυτά, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη διατήρηση ή στην αύξηση του μεριδίου τους, προβαίνοντας σε προωθητικές ενέργειες και στη δημιουργία νέων προϊόντων. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την κλαδική μελέτη της ICAP «Τυποποιημένα Αρτοπαρασκευάσματα». Οι μεγάλες αρτοβιομηχανίες διαθέτουν σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό που τους δίνει τη δυνατότητα να παράγουν ποικιλία αρτοπαρασκευασμάτων σε μεγάλες ποσότητες και με μικρότερο κόστος παραγωγής από το αντίστοιχο των αρτοποιείων. Παράλληλα, η τάση η οποία επικρατεί για την πραγματοποίηση μαζικών αγορών από τους καταναλωτές μέσω των σούπερ μάρκετ ευνοεί τη ζήτηση των εξεταζόμενων προϊόντων. Από την άλλη πλευρά, ορισμένες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διατηρούν εντός των καταστημάτων τους ειδικά τμήματα διάθεσης φρέσκου ψωμιού και ποικιλίας αρτοπαρασκευασμάτων σε μη τυποποιημένη μορφή, με αποτέλεσμα να αποσπούν μερίδιο αγοράς από τα συσκευασμένα προϊόντα τα οποία διαθέτουν οι μεγάλες αρτοβιομηχανίες. Επίσης, η διάθεση τυποποιημένων αρτοπαρασκευασμάτων ιδιωτικής ετικέτας (private label) από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, έχει ως αποτέλεσμα την όξυνση του υφιστάμενου ανταγωνισμού στον κλάδο. Διαχρονική εξέλιξη της εγχώριας αγοράς τυποποιημένων αρτοπαρασκευασμάτων (1995-2004) 
1995=100 Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης η εγχώρια κατανάλωση βιομηχανοποιημένου ψωμιού (ψωμί σε μορφή φρατζόλας ή καρβελιού, ψωμί για τοστ, ψωμί τύπου Γερμανίας, αρτίδια-rolls για hamburgers και sandwiches) παρουσίασε ανοδική τάση τη χρονική περίοδο 1995-2004, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 5%. Ειδικότερα, η κατανάλωση βιομηχανοποιημένου - συσκευασμένου ψωμιού σε μορφή φρατζόλας ή καρβελιού παρουσίασε μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 6%, ενώ ο αντίστοιχος ρυθμός ανάπτυξης της εγχώριας κατανάλωσης βιομηχανοποιημένου ψωμιού για τοστ διαμορφώθηκε σε 5% και του συσκευασμένου ψωμιού τύπου Γερμανίας σε 6%. Η εγχώρια κατανάλωση των τυποποιημένων rolls για hamburgers και για sandwiches σημείωσε αυξητικές τάσεις το χρονικό διάστημα 1995-2002 (με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 4%), ενώ τη διετία 2003-2004 ακολούθησε πτωτική πορεία με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 5%. Η εγχώρια κατανάλωση συσκευασμένων φρυγανιών παρουσίασε αυξομειώσεις το χρονικό διάστημα 1995-2004, ενώ η αγορά των παξιμαδιών σουηδικού τύπου ακολούθησε πτωτική πορεία τη χρονική περίοδο 1997-2004, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 6,5%. Η εγχώρια φαινομενική κατανάλωση των τυποποιημένων κριτσινιών εμφάνισε σε γενικές γραμμές αυξητικές τάσεις το χρονικό διάστημα 1995-2004, με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 2%.
|